Deze artikelen zullen ook jou helpen

In 3 stappen terug naar zelfliefde

We zijn eigenlijk lang niet zo lief voor onszelf dan dat we eigenlijk verdienen. Hoe vaak zeg jij niet tegen jezelf:
“ nou kom op hoor, dit kan je beter. “
“je kan ook niets goed doen.”
“die kont van mij, nou daar past geen broek meer omheen”.


Deze nare dingen blijven we zeggen en toch leren we niet om lief voor onszelf te zijn. Waarom die harde woorden? Waarom zo negatief? Dit komt vaak door oude patronen die zijn ingeslepen. We hebben van onze ouders gehoord dat dingen beter moesten. We leven in een prestatiegerichte samenleving en dan leer je het vaak wel af om lief voor jezelf te zijn.
Het mag allemaal wat liever, vind jij ook niet?


Dan komen we uit op het thema zelfliefde. Hoe lief ben jij voor jezelf? En dat is toch voor veel mensen een hele lastige. Hoe kun je nu lief voor jezelf zijn?
Het begint allemaal bij een bepaalde overtuiging. Een overtuiging dat jij niet goed genoeg bent. Dat je niet leuk genoeg bent. De overtuiging dat niemand jou aardig vindt of dat je niet goed genoeg presteert. En als je helemaal diep van binnen kijkt, de overtuiging dat je er helemaal niet mag zijn.


Daarna komen de affirmaties. Dit zijn korte tekstjes die iets positiefs zeggen over jou.
Daarmee kun je je leven heel wat fijner maken.
Het is zo dat onderzoek heeft aangetoond, bij twee groepen die een tijdje achter elkaar positieve affirmaties hoorden, dat deze mensen na de sessie meer empathie voor zichzelf en anderen hadden. Daarnaast maakten ze minder zweet aan en hadden ze een lagere hartslag. Kortom deze groepen ervoeren meer ontspanning, wat het zelf herstellend vermogen van het lichaam bevordert.
Des te meer reden dus om lief voor jezelf te zijn!
Maar hoe doe je dat nou? Hier de tips!


1: Laat je oude overtuiging los
Zoals ik hierboven al vertelde. Die nare overtuiging, dat je er niet mag zijn of niet goed genoeg bent, laat die maar los. Het dient je absoluut niet en is oude ballast. Hoe doe je dat nu?
- Schrijf deze oude overtuiging op een blaadje en leg hem in het vuur. Verbrand hem want hij dient je niet. Zeg er de intentie bij hardop of in je hoofd “ik laat je los, jij hoort niet meer bij mij, ik wil het anders.”

2: Kies een affirmatie en gebruik deze iedere dag.
Kies 1 affirmatie uit die jij goed kunt gebruiken. Als je bijvoorbeeld de sterke overtuiging had dat je er niet mocht zijn, schrijf je nu op “ik mag er zijn.” Dus je schrijft deze affirmatie positief op. Creëer daarom vooral affirmaties waar je een beter gevoel van krijgt. Die je krachtiger en energieker doen voelen. Die een volgende stap in je ontwikkeling mogelijk maken.
Hang 1 affirmatie op op meerdere plekken waar je regelmatig komt en waar het goed te lezen is. Keukenkastje, koelkastdeur, stuur van je auto, voorkant van je favoriete leesboek, je laptop, hoesje van je telefoon, badkamerspiegel, je nachtlampje, op de wc etc. Hierdoor word je “gedwongen” om deze fijne tekst steeds te lezen. Daardoor wordt het een “tweede natuur” en ga je graag deze tekst geloven. Zeker ook omdat het fijn is om te lezen en tegen jezelf te zeggen.
Let op: zorg ervoor dat als je merkt dat je de tekst eigenlijk niet meer leest ( hij is wel ingeslepen) dat je er weer een andere ophangt. Dit is vaak na 2-4 weken.

3: Word beste vrienden met jezelf
Vaak ben je voor en vriend of vriendin lief en behulpzaam en kan je die van het beste advies voorzien. Sta daarom even stil in een moeilijke/ vervelende situatie. Ga in de rol van advies geven. Wat zou je tegen een vriendin zeggen als zij in die positie was? Wat zou jou advies naar haar zijn? Geef daar antwoordt op en daar heb je het antwoordt voor jezelf wat ook goed is voor jou:) Doe dit met zachte woorden. Dit lukt vaak niet in een keer. Dit vergt oefening en bewustwording.

4: Word bewust van je innerlijke criticus
We kennen allemaal dat stemmetje wel die ik eerder in mijn blog omschreef. Wanneer je kritisch gaat luisteren naar dit stemmetje en je bewust gaat worden van dit monoloog, kun je het ook beter zien en veranderen. Je ontdekt of deze vooral negatief is of ook positief. Wat wil jij veranderen? Wees je bewust hiervan en verander het gewoon.
Je kunt de gedachtes ook nog opschrijven. Waardoor het nog helderder wordt. En verandering makkelijker is. En vraag jezelf af: wat vertel ik mezelf nu en heb ik daar iets aan? Nee? Dan weet je wat je te doen staat.
Probeer met dit stappenplan maar eens en ga maar eens wat liever voor jezelf zijn.
Jij verdient het.
Succes!
Liefs Anneke

PS: hieronder nog een paar affirmaties die je kunt gebruiken
- Ik mag er zijn - Ik ben leuk
- Ik ben mooi - Ik accepteer mezelf zoals ik ben
- Ik kan goed werken - Ik waardeer mezelf
- Ik ben goed zoals ik ben - Ik sta in mijn kracht
- Ik hou van mezelf - Ik ben trots op wie ik ben

Praktijk Rozenhart - Logo

Praktijk Rozenhart

De holistische praktijk voor Reiki behandelingen, Reiki cursussen, klankschalen en geleide meditaties in de regio Veldhuizen, De Meern, Vleuten, Leidsche Rijn, Terwijde, Harmelen, Woerden, Maarssen, Utrecht, Nieuwegein en Houten

Contact

Praktijk Rozenhart
Nirrewortel 1
3453 VP De Meern
KvK nr: 54863430
BTW nr: NL001736477B32
Tel: 06 - 52 68 28 11
E-Mail: info@praktijkrozenhart.nl